قصد ایشان نهفته اسراری است
که به ایما کنند گاه اظهار
****
« اثر رياضت اين است كه براى نفس حالتى حاصل شود كه بفهمد مىتواند مطلوب را انجام دهد؛ وقتى رياضت صحيح و تمام بود، نفس طورى مىشود كه اگر مطلوب را اراده كند، حاصل مىشود؛ حالا يا بطور مطلق اراده كند و يا با شرايط خاصى.
نزد رسول اللَّه (ص) صحبت شد كه بعضى از ياران عيسى(ع) روى آب راه مىرفتهاند، حضرت فرمود: اگر يقين آنها بيشتر بود، روى هوا هم راه مىرفتند [بحار الانوار ج 70 ص 210- 212]، به همين معنا است، چون همان طورى كه ملاحظه مىكنيد روايت اشاره مىكند به اينكه اين گونه امور خارق عادت دائر مدار يقين به خداى سبحان و مستقل در تاثير ندانستن اسباب عادى و مادى است.
بنا بر اين، ركون و اعتماد به قدرت مطلقه الهى به هر درجه كه در انسان بالغ شود به همان اندازه اشيا برايش رام و منقاد مىشوند (دقت بفرماييد).
جامعترين كلام در باره اين بحث همان فرمايش امام صادق (ع) است كه فرمود: هيچ بدنى از عملى كه نيت در آن قوى باشد ناتوان نشد [همان، ص205 ح 14.]. و نيز در حديثى كه به تواتر نقل شده فرمود: اعمال به نيتها بستگى دارند[سفينة البحار ج 2 ص 743]. »
نقل از: [ترجمه الميزان، ج6، ص: 274]
****
- بیرون زتو نیست هرچه در عالم هست – از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی (عمادالدین نسیمی)
- عبدي أطعني، أجعلک مثلي (حدیث معراج ؟ / یا أحمد)
- العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة (مصباح الشریعة)
- أتزعم أنک جرم صغیر وفیک انطوی العالم الأکبر(منسوب به حضرت امیر علیه السلام)
- من عرف نفسه، عرف ربه
- خویشتن نشناخت مسکین آدمی – از فزونی آمد و شد در کمی
- چیست دین؟ برخواستن از روی خاک – تا که آگه گردد از خود جان پاک
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر